NephroCare koristi kolačiće na ovoj veb stranici kako bi poboljšao korisničko iskustvo i pružio najbolju moguću uslugu. Ukoliko nastavite da pretražujete veb lokaciju, slažete se sa našom upotrebom kolačića. Za detalje pogledajte našu politiku privatnosti.

Navika dobre ishrane br. 1

Budite sigurni da ste dobili dovoljno energije

Našem telu je potrebna energija da bi pravilno funkcionisalo. Ako mu ne obezbedimo dovoljno energije, umaramo se, gubimo motivaciju i koncentraciju i podložniji smo infekcijama. Naravno, potrebnu energiju dobijamo iz hrane koju jedemo.

Da li dijaliza menja energetske potrebe mog tela?

Zapravo menja. Dijaliza je nešto što zahteva određenu količinu energije, a ova količina energije se dodaje redovnoj količini energije koja je potrebna telu. Vaš lekar će moći da vam kaže koliko dodatne energije vam je potrebno.

Šta je najbolji izvor energije za mene?

Najvažniji izvor energije za vaše telo treba da budu ugljeni hidrati. Njihova glavna funkcija je da skladište energiju u telu. Neki ugljeni hidrati mogu brzo da se apsorbuju, kao oni koji se mogu naći u šećeru. Drugim, složenijim ugljenim hidratima treba više vremena da se razgrade i na taj način obezbeđuju energiju tokom dužeg vremenskog perioda. Oni mogu da se pronađu u testenini, pirinču ili crnom hlebu.

A šta je sa mastima?

U mnogim regionima sveta masti zvuče kao loš izvor energije. Ali zapravo su najefikasniji. Masti takođe imaju druge važne uloge: one pomažu u izgradnji zdravih ćelija i omogućavaju nam da apsorbujemo vitamine. Najbolji i najzdraviji izvori masti za srce su mlečni proizvodi, masne ribe i ulja. U slučaju da vam teško ide da dodate na težini, nemojte da izbegavate hranu bogatu mastima ili pokušajte da dodate malo ulja u svoje obroke.

Koliko su proteini važni za moje telo?

Drugi izvor energije mogu da budu proteini. Pošto su oni veoma važni delovi naših ćelija, oni su od vitalnog značaja za našu ishranu. Proteini mogu da se nađu u mesu, ribi, jajima, mlečnim proizvodima i krompirima.

Ja sam dijabetičar. Da li postoje neki posebni predlozi za mene?

Zbog dijabetesa, vaš unos ugljenih hidrata treba da bude strogo kontrolisan u cilju upravljanja nivoima glukoze u krvi. Sva hrana koja sadrži ugljene hidrate (uključujući hleb, žitarice, testenine, pirinač, povrće sa skrobom, voće, sokove i mnoge deserte) povećava nivoe glukoze u krvi. Vaš lek mora da se prilagodi u skladu sa ukupnom količinom ugljenih hidrata koje jedete i vašim nivoom aktivnosti.

Ja ne osećam glad vrlo često. Da li postoji nešto što treba da radim?

Većina pacijenata na dijalizi imaju smanjen apetit. Zbog toga, iako ne osećate glad, potrudite se da imate tri obroka dnevno i dve užine između obroka. Zaista vam je potrebna energija.

Postoji nekoliko jednostavnih načina za stimulisanje apetita. Na primer, ako dodate malo cimeta u slatko jelo – kao nana ili đumbir, i cimet prirodno stimuliše apetit. Dobro utiče i malo fizičke aktivnosti. Idite u kratke šetnje ili radite neke lagane vežbe kod kuće. To takođe pomaže i u poboljšanju raspoloženja, a dobro raspoloženje takođe povećava apetit.

Šta mogu da uradim kada sam van kuće?

Kada putujete ili niste kod kuće nekoliko sati, uvek ponesite odgovarajuću hranu. Visokoenergetski obroci, kao što su sendviči sa jajima ili šunkom su sjajni dodatak za vaša tri obroka dnevno. Ovo se takođe preporučuje za dan dijalize – pokušajte da pojedete užinu tokom prvog sata lečenja!

Zapamtite:

  • vašem telu je potrebno dovoljno energije da bi dobro funkcionisalo
  • 3 obroka i 2 užine dnevno
  • fizička aktivnost povećava energetske potrebe
  • ako treba da dobijete na težini, dodajte više hrane bogate mastima u ishranu
  • budite aktivni, izađite na svež vazduh i održavajte dobro raspoloženje

Povezane teme

Tečnosti i so 

Veoma je važno da kontrolišete unos tečnosti...